Pedagogiska magasinet
Läkaren som blev en pedagogik
Kerstin Signerts avhandling; Variation och invarians i Maria Montessoris sinnestränande materiel KLICKA HÄR!
Här kan Du läsa hela avhandlingen: KerstinSignert2012
Folkuniversitetet avstår NAMEX
Folkuniversitet
NAMEX – Att bedöma en montessorilärares kompetens
Eva-Maria Ahlquist och Per Gynther, Stockholms Universitet
Läs
Vårt pedagogiska Credo – de mellanmänskliga relationernas betydelse för lärandet
Reflektioner kring en högskolepedagogisk praktik i ljuset av Maria Montessoris och Martin Bubers pedagogiska filosofi
Margareta Johansson och Elisabet Plöjel Westmoreland
Läs
Recension av Christine Quarfoods bok ”Positivism med mänskligt ansikte: montessoripedagogikens idéhistoriska grunder”.
Eslöv: Östlings bokförlag Symposium, 2005.
Recensionen är skriven av Eva-Maria Ahlqvist och Per Gynther och tidigare publicerad i tidsskriften lokus i april 2006. Läs
Mera ljus på Montessoripedagogiken!
I samband med att det 2007 hade gått 100 år sedan den första montessoriskolan öppnades arrangerades världen över olika manifestationer. Som ett inslag i debatten om den svenska skolan, då det från politiskt håll kommenderas ”ordning och reda i skolan”, medan debattörer å andra sidan pekar på vikten av att förändra skolan i grunden, skrev medlemmar i nätverket M.E.R. en artikel som i maj detta år publicerades i Sydsvenska Dagbladet. Bakgrunden var att det finns ett stort internationellt intresse av att granska mekanismerna bakom den framgångsrika pedagogiken, men att detta intresse tycks vara svalare i Sverige, vilket visar sig i att montessoripedagogiken, trots att den är den största så kallade alternativa pedagogiken i Sverige, ännu inte rönt något intresse från svenskt forskarhåll.
Läs